Koh Tao

PARADISE ON EARTH –

Koh Tao er et helt fantastisk sted, når man sammenligner med de andre to steder jeg har været. Der er en helt anden ro, og atmosfære så snart man lander på ø’en. Meget mere roligt, men samtidig også sådan, at man kan vælge mellem fest og farver, hvis man er mere til det. Området jeg var i hed Baan Haad Sai Ree – eller Sairee Beach. Det er et skønt område med mange små butikker, cafeer osv. Der ligger selvfølgelig også omkring 1000 dykkerskoler, da ø’en er kendt for at være et skønt og billigt sted og tage dykkercertifikat. Området er delt ind i små gader og stræder som i kan se på coverbilledet. Det gør det super hyggeligt og intimt. Man ska dog passe på alle de scooters mm. der har lov til at køre der. De første par dage var jeg sammen med Irlænderne. Med en rygrad som en regnorm, blev det til mange dages fest og sociale timer i streg. Det kan mærkes. Tømmermænd er heldigvis ikke helt det samme i denne varme som derhjemme hvor man er nedlagt i fler dage. Jeg havde specielt én aften hvor jeg fik blandet alverdens drinks. Det var ikke særlig fedt dagen efter, jeg ska nok skåne jer de grufulde detaljer, men føj for satan.

En af de første dage på ø’en, lejede vi et par scootere og tog på tur. Jeg og en enkelt af de andre, tog kampen op med en af de stejleste bakker jeg nogensinde har set. En hældning på hvertfald 50 grader, gjorde det til lidt af en udfordring, og så på scooter!! Min makker kørte galt i noget sand men slap med en hudafskrabning. Jeg ville ønske jeg havde taget nogle billeder af turen op og ned, det men det var der nul overskud til. Vi nåede toppen og stod så med en fantastisk udsigt, i 1350km højde. Jeg havde et lille skred da vi skulle ned igen, men nåede og hoppe af, så jeg kom intet til (Begge bremser i bund og fødderne på jorden, så gik det lige) Ens hænder krampede helt da vi kom ned, og min scooter havde fået en enkelt ris i lakken eller to. Værre var det for min makker da vi skulle aflevere dem igen. Det kom det til at koste ham 5500 bat for skader. Jeg slap heldigvis med et smil, da de ikke kiggede min efter for skrammer ;o) #GRLPWR

Irlænderne tog videre til Koh Phangan til Jungle Party, fullmoon and whats not. Jeg havde desperat brug for noget afslapning og valgte klogt nok, at blive for mig selv. Jeg mødte nogle fra Canada, og siden hang jeg lidt ud med dem. Vi tog nogle dage ved poolen til bare rigtigt og slappe af og bage i solen. Det var tiltrængt efter alle de dage med fest og farver, bare og lave ingenting, mere eller mindre.

Den vildeste oplevelse indtil nu, foruden min scootertur på bjerget, var en helt almindelig bådtur til Koh Nang Yuan. Det er nogle utroligt smukke og tropiske små øer ikke langt fra Kog Tao. En af pigerne og jeg ville snorkle imens drengene fra Canada tog dykkerbevis. På det første dyk, stod jeg pludselig ansigt til ansigt med kæmpe fuldvoksen Blackfin Shark. Ja. En freaking HAJ! Den befandt sig ca. 2 meter fra mig og min dykkermakker. Der stod den, bare helt stille i vandet, og lurrede, som de nu gør. Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke panikke bare lidt. Så op på båden igen. Da jeg fortalte de andre ombord på båden at jeg havde set en haj, var de helt oppe og køre, det åbenbart et utroligt sjældent syn. Normalt vil hajerne helst ikke så langt ind, da de ikke kan lide larmen fra alle bådene, og alle menneskerne. Men hey! Så jeg den oplevelse rigere, og set i bakspejlet, er det da meget cool og ha set en ægte haj så tæt på, meeen det kom godtnok bag på mig, som jeg fredeligt dykkede rundt der i mine egne tanker. Da vi kom over på den anden side af øen, var blev jeg modig igen. Så jeg tog den på hovedet fra bådens kant, sikke et sus. Ahh!
Foruden hajen så vi også næsten alle de fisk man ser i filmen Find Nemo. Der var blandt andet Moorish Idol, Yellow Tang, Rainbow Parrot Fish, Needelfish og maaaange mange fler. Jeg har stadig ikke fået købt mig en floater til mit gopro, hvilket var en skam, hajen taget i betragtning. Shame on me.. IGEN! ;o)
De bådture jeg har været på, har inspireret mig meget, så det skal der nok komme noget kreativt ud af ;o)
Da jeg kom hjem var jeg fuldkommen balleret, det tar på ens energi-niveau med sådan en tur.

Jeg har booket et par dage yderligere her, inden jeg drager videre. Det er ikke meget man orker i denne varme, så alle mine planer hjemmefra har jeg for længst skudt en hvid pil efter. Men det er bestemt ikke mit sidste besøg her, og jeg kan anbefale stedet til alle, både backpacker solo eller i grupper, og par. Der er som sagt, noget til alle. De sidste par dage fandt jeg en rigtig jungle-bar, og det lignede jo næsten at man trådte ind i tarzans hytte. Jeg besøgte stedet et par gange, og nød at man kunne ligge i en hængekøje med en kold drink, og bare nyde life.

Da jeg skulle videre, gik mine planer måske lidt i vasken. Jeg havde, mildt sagt, en lortedag. Når tingene kikser, blir alt sat i perspektiv. Jeg freakede måske lidt ud, midt i alle mine rejseplaner, og endte med en færge tilbage til Koh Samui. Derfra har jeg en billet videre til Bangkok, hvor jeg så skal være i et par dage endnu. Jeg kan virkelig mærke jeg trænger til og se nogle mennesker jeg kender, og mærke lidt oprigtig omsorg. Det er dejligt og rejse alene, men det har bestemt også sine udfordringer. Nogle få dage har jeg været lidt ensom, med mine frustrationer og tanker. Mest af alt fordi man tit står alene med det, og andre ikke har helt den samme forståelse for det, man nu står i. Det er ofte i de tilfælde, at jeg har manglet nogle der kender mig, hos mig. Jeg er lidt speciel, på mange punkter. Ja, nogle ville nok kalde mig en kontrolfreak :o) Så når tingene ikke går helt som planlagt, eller pludselig ændres, går jeg nemt i hårknude. Heldigvis har jeg kunne ringe til Katrine jeg mødte tidligere, og andre rejsende jeg kender hjemmefra, som også er her i Thailand. Det hjælper og kunne sparre lidt med nogle der har stået i de samme situationer. Tak for jer <3

På godt og ondt, har jeg lært meget af min tur, til næste gang.

Jeg havde egentlig os en billet til Vietnam, men jeg er ved at føle mig godt mættet efterhånden. Jeg hører, at vejret hjemme bliver bedre og bedre. Så jeg ser frem til at vende hjem til en go dansk sommer.