Koh Samui

Siden sidst..

Er jeg landet på den smukke ø Koh Samui. De første dage var jeg bare mig, så jeg startede med en lang gåtur ned af mod byen, for og finde stranden. Heldigvis lå hotellet ikke langt derfra. Det er noget af det flotteste jeg længe har set, vandet er så lækkert, klart, og helt azurblåt. Jeg gik en lang tur langs stranden i vandkanten for og køle ned. Frem og tilbage, i halvanden time, før jeg måtte gi op og søge ly et sted hvor de havde airconditon. (Typisk i alle supermarkeder, 7/11 osv.) Det skal ikke undervurderes, det med og gå i sand – det er skide hårdt i længden ;o) Jeg fik derefter skiftet til badetøj og hentet et håndklæde. På på vejen tilbage igen, fik jeg en let frokost, bestående af en lækker papaya salat. Jeg nåede og ligge i en lille time, før solen forsvandt. Jeg fejrede den mere køligere brise med et lille dyp. Når man er alene afsted ska man jo altid lige ha øje på sine ting, så det blev ik til det store.
Appetitten er så småt ved og komme tilbage! Men det stadigvæk svært og spise (op) når man koger. Efter en omgang aftensmad, gik jeg tilbage på hotellet for og slappe af og få pakket til næste dag, hvor jeg skulle på mit første Hostel her på Koh Samui. Helen joinede mig igen, denne gang fra Pattaya.

*Klik på billedet for og komme direkte videre til Lub D’s hjemmeside
Der kan du læse yderligere info, hvis det ligner noget for dig ;o)

Billedet viser hvordan vi boede på vores Hostel. Det var rigtig lækkert. Især hvis man er er ligeglad med og sove længe, og kan abstrahere fra alt der følger med, når man bor 8 forskellige festglade mennesker på 1 sovesal. Det var fint og prøve det af, men tømmermænd i en sovesal hvor folk render ud og ind, kan godt blive hårdt i længden, haha! Ellers er stedet i tip top stand, og meget velfungerende for backpackere. Det er super nemt og møde andre i de meget sociale omgivelser. Der er poolbar, adgang direkte til stranden, og to forskellige pools.

Efter Helen og jeg var reunited, mødte vi nogle sjove gutter fra Irland, hvoraf den ene bor i Australien pt. De næste mange dage festede, pjattede og tog vi på opdagelse med dem. Vi var ude og få drinks de fleste aftener og så nogle fantastiske ild-shows, samt testede det thailandske køkken. Mmm..

Vi var blandt andet også på en lækker bådtur med speedbåd, rundt og se nogle af de 42 øere der lå i bugten. Vi snorklede ved et par stops og jeg så en masse smukke fisk. Det var virkelig spændende, for en naturelsker som mig. Ved et af de sidste stop fik vi mulighed for at kayakke. Det var en oplevelse, selvom Helen for det meste agerede Kameramand. Jeg har ikke fået købt en såkaldt “floater” til mit GoPro så jeg undlod og tage det med i vandet.
Sidste stop var Mu Ko Angthong National park. Det var ligesom alt andet her, noget af det smukkeste jeg har set længe. Vi slappede af på stranden et par timer og så tog vi videre, hjem til hotellet. Stedet er fantastisk og tropisk, men jeg vil anbefale at man bruger en hel dag der, for rigtigt og opleve det hele. Jeg har enkelte videoer af bådturen jeg lige skal ha bikset sammen, så bliver de selvfølgelig linket, når jeg er hjemme igen :o)

Da vi kom tilbage til Koh Samui, var Songkran startet som er en slags asiatisk nytår.

Kort fortalt, festligheden startede som et oldgammelt ritual for starten på en ny cyklus indenfor landbrug mm. Den festlige vand-krig symbolisere, venlighed, kærlighed, empati og taknemmelighed. Ved brug af vandpistoler, spande med vand mm. Sprøjter alle hinanden til, for på den måde at blive “renset”. Samtidig er det imens der er aller varmest i Thailand, som er hårdt for afgrøderne. Ønsket om meget regn i det kommende år, er derfor også en stor del af det. ALLE og jeg mener alle, restauranter, politi, 7/11 medarbejdere, osv stod klar, og der er ingen vej udenom.

Festligheden starter normalt d.13 April, og kan strække sig over flere dage, men slutter ofte d.16. Så skal man til Thailand i April, skal dette lige tages til overvejelse. Man kan sagtens barrikadere sig på et hotelværelse, men man skal selvfølgelig ud og have sig noget mad mm. så det bliver svært helt at undgå og deltage i vandkampen.

En af dagene imens alle var våde og stangstive, ville Helen gerne ha en tattoo jeg havde tegnet til hende. Vi tog ned til vores stambar, hvor der inde bagved ligger en kendt tattoosalon, Samui Ink. Men da alle tattoovørene var pænt stive, fik jeg lov til selv at lave den og låne deres udstyr. Så det blev en billig omgang for hende :o)!

Jeg kan godt mærke at jeg til tider, savner de normale rutiner lidt, og især mit arbejde. Så det var en skøn følelse og ha en maskine i hånden igen, selvom det kun var meget kort. Men hey – jeg nyder virkelig også det med, at der er mindre stress, og færre ting og holde styr på. Den frihed skal man virkelig ikke undervurdere. Jeg kan mærke, at det at holde en pause engang imellem, fra alt det stress – er livsnødvendigt, for ikke at køre træt i tingene. Jeg ser frem til og se hvad der skal ske i fremtiden, og ikke mindst til at min gamle facebook side forhåbentlig snart lukker ned, så jeg for alvor kan sætte et punktum, og se lidt mere fremad. Det er svært og starte et nyt kapitel i ens liv, så længe man har fortiden stående. Nye udfordringer venter forhåbentlig forude, og jeg føler mig dag for dag, mere klar til at gribe hvad end der ender i min retning.

Vi festede igen bagefter, i 2 næsten 3 dage før vi skulle videre. Ja jeg er blevet lokket i fordærv maange dage i træk, og det er måske lidt derfor bloggen har stået stille .. Ups :o) Vil dog erkende at 1 dag med Songkran, havde været mer end rigeligt for mig, da man blev sjask våd HVER gang man skulle ud. Helen skulle efter en uges tid, videre til Vietnam. Jeg besluttede mig derfor for at tage sammen med drengene videre til Koh Tao, på nye eventyr.
Læs mere om Koh Tao i næste blog-indlæg.

Håber i nyder det danske forår, og får fejret påsken med en masse fridage, og tid til familie og venner.