Khao Sok Nationalpark 2024

Khao Sok Nationalpark, Panvaree The Greenery, Floating huts, Thailand, Asia.

Krabi Ao Nang – Khao Sok nationalpark – Dag 26:

Dagen startede med at vi skulle hentes og køres ud til en Mole i Krabi Ao Nang. Herfra havde vi med overnatningsstedet aftalt at blive samlet op, og kørt til selve Khao Sok Nationalpark og Ratchaprapa Dam/Lake (Cheow Lan Lake)
Derfra ville vi blive hentet i båd, og bragt ud til de flydende hytter hvor vi havde 1 enkelt overnatning og 2 dages udflugter. Stedet vi havde valgt hedder Panvaree The Greenery. Efter massere research havde jeg fundet frem til, at dette var et af de bedre steder, med ordentlige hytter. Ikke bare en madres på gulvet. Det kostede derfor også en del, og var en af de dyreste oplevelser på hele turen.

Taxaen der aldrig kom, og ren panik.

Vi havde bestilt en taxa i god tid, til at samle os op på hotellet. Men da den var 20 minutter forsinket, gik jeg i panik og skyndte mig at bestille en grab taxi. Jeg var sikker på at alt skulle gå galt. Det var blevet gjort klart at missede man taxa-båden fra Cheow Lan Lake, var det på egen regning at komme ud til hytterne. Samtidig havde vi jo en aftale med afhentning ved en mole i Krabi, så vi blev pænt stressede. Heldigvis kom Grab taxaen meget hurtigt, og vi kom afsti afsted mod afhentingsstedet.

Det viste sig at de i Thailand, generelt ikke går så højt op i tidspunkter – når det gælder dem selv. Her var chaufføren heldigvis også forsinket. Mine paniktanker var allerede godt igang, og jeg frygtede at vi havde misset ham, selvom vi var der 10 minutter før afhentningstidspunktet. Jeg fik fat i den person jeg havde booket igennem, og heldigvis var taxaen på vej, blot forsinket.

Ankomst til Panvaree The Greenery

En af grundene til at vi kun havde booket et kort ophold, foruden prisen, var lidt fordi man ikke helt viste hvad man skulle forvente. Det her er bare helt ude i junglen, midt i ingenting, ude på en sø.
Der er elektricitet fra kl.5 om aftenen til kl.9 om morgenen, og that’s it. En dejlig get-away, hvis man har brug for at trække stikket. Vi havde denne ene gang, valgt at dele et værelse med to enkeltsenge, grundet den høje pris og det korte ophold.
Hytterne var flotte og rene og sengene var fine. Man havde en lækker udsigt ud over floden, med egen lille trappe direkte ud i vandet. Stedet havde også kanoer vi kunne låne.

Traditionel Thai mad

Efter indtjekning fik vi en lokal thai frokost anretning som var en del af pakken. Der var ikke mulighed for at vælge men der kom 4 forskellige retter + ris og kold vand. Spændende og prøve lidt lokal mad. Nicolai var ikke helt begejstret men smagte da et par af retterne.

Herefter kunne man slappe af, svømme eller leje en kajak. Vi havde det frygteligt varmt og havde derfor brug for at ligge lidt i den ene blæser der var på værelset. Vi følte os totalt klistrede, og man skulle lige vende sig til at der ikke var et sted man kunne flygte ind i aircon når det varmen blev for meget.

Båd-safari

Kl.17 var der bådtur ud og se søens smukke limestone klipper. Vi så den mest fantastiske og uspolerede natur. Aber der hoppede rundt og fisk i den dybe sø. Nogle steder er søen 70-100m dyb. Det er slet ikke til at forestille sig, og vandet har den mest smukke farve.

Efter turen var der serveret aftensmad som igen bestod af et sæt forskellige thai retter. Vi fik blandt andet en friteret fisk, serveret med hovede og det hele. Det var faktisk overraskende godt!
Herefter hoppede vi på hovedet i seng, endelig med aircondition.

Dagen efter ville der være en morgensafari, inden vi skulle videre og tilbage til sidste stop i Bangkok. Natten var fyldt med underlige lyde, vandet som svulmede rundt og skubbede til hytterne der var kædet sammen. Jeg vågnede ved at jeg i søvne havde sat mig op i sengen og råbte, “SÅ HOLD DOG KÆFT!” og faldte hurtigt i søvn. Desværre havde Nicolai også hørt mig, og jeg havde derudover også snakket en del i søvne. Sådan er det når man ikke kan sove helt tungt for alle lydene.

Se Videoen af opholdet her:

Har du ikke fået læst de tidligere afsnit, så klik her!