Krabi Ao Nang 2024

Phi Phi – Krabi (Ao Nang) – Dag 17: Ankomst til Ao Nang

Rejsedag: Vi skulle med færgen 9.30 og være ved havnen kl.9. Vi gik lidt før tid for at få en bid morgenmad på vejen. Det blev til toasties fra 7/11. Nicolai var lidt ekstra sulten, og da vi stod og ventede foran macD, fik han også lige en dobbelt cheeseburger. Vi jo trodsalt på ferie, så alt er lovligt. Lidt ligesom at få et glas vin kl.8 om morgenen i lufthavn. For hvorfor ik?

Verdens mindste færge

Vi skulle med færge, men aldrig har jeg set så lillebitte en færge. Der var to sæder på hver side, i et aflangt rum og det var ellers det. Vi gik på et tidspunkt ud på dækket for at ryge. Men da vi kommer ud kan vi tydeligt se at de fleste som står udenfor, står i skyggesiden og derfor vikler båden 45 grader til venstre. Det var uhyggeligt og nervepirrende og flere og flere stildte sig på venstre side. Nicolai og jeg var selvfølgelig kloge nok til og stå til højre på trods af solen. (Det betalte jeg for senere) Til sidst ender det med at samtlige tårne af kufferter og andet bagage, vælter. I det øjeblik fik jeg en del paniktanker, og havde lyst til at hive alle op og stå og fordele dem ligeligt på begge sider.

Vi stoppede først ved Railay Beach, hvor mange skulle samles op af long tail boats. Det hjalp gevaldigt og det sidste stykke af turen til Ao Nang, var meget mere behagelig og uden at båden kæntrede.

Nyt hotel og hver vores Scooter

Da vi ankom til B2 Krabi Premier Hotel, fik vi tjekket ind og kigget lidt rundt på omgivelserne.
Vi gik ned i receptionen og lejede en scooter hver, til opholdet her i Ao Nang. Om aftenen kørte vi ud til et night markede og udforskede det. Vi testede en masse sjovt mad, blå thai fried chicken stiks, dim sum med kylling, fried checken legs, og goyoza med koreansk krydderi. Sidst men ikke mindst, sluttede vi af med en Roti (pandekage) med banan og nutella til deling. Vores favorit dessert hernede.

B2 Krabi Premier hotel, Krabi Ao Nang, Night Market

Efter maden gik vi rundt og kiggede og fandt en bod hvor man med en riffel-lignende ting kunne skyde sådan nogle små sandsække bamser ned, med gummipropper. Det endte med at der gik sport i den, og vi brugte 500 baht på at stå der og skyde (50 kr hver) Vi endte også med at vinde to bamser, så vi var meget bemestrede! Bagefter tog vi scooteren hjem og gik i seng så vi kunne være friske til dagen efter.

Krabi Ao Nang – Dag 18: Shooting Range, og Mountain Buddha

Dagen startede med at vi tog vores scootere og kørte ud for at finde morgenmad. Vi skulle samtidig ha vasket tøj, og det viste sig at der lå en butik lige ved siden af, vi kunne bruge. Nemt! Hernede får man sjældent vasket tøj på hotellerne, da det er ret “dyrt” i forhold til mange andre steder. Hos en vaskemotter som jeg kalder dem, koster det mellem 50-80 baht at vaske 1 kg tøj (10-13 kr) ish. Det kan dog koste ekstra på øerne, da alt bare generelt er dyre der, pga import, popularitet mv. eller hvis man ønsker ekspresvask.

En slentretur i AoNang

Efter morgenmaden kørte vi ned mod byen og stildte vores scootere så vi kunne gå en tur rundt og se butikkerne og nyde omgivelserne i den nye by. Nicolai er meget mere “rolig” ifht at køre på scooter her, da trafikken er stille end i eks. Bangkok eller Phuket. Han havde været lidt svær og overtale, med flere kammerater der havde kørt galt på deres Thailand ture. Men efter første tur rundt hernede, er han mega glad for at vi har dem, og kan udforske og gøre som det passer os.
Vores hotel ligger lidt længere nede af en sidegade til hovedgaden (30 minutters gågang). Det er derfor en kæmpe fordel at vi nemt kan komme frem og tilbage billigt, og uden at skulle gå flere km bare for en smut-tur i 7/11.

Bang Bang!

Efter gåturen tog vi ud for at skyde, på Krabi Shooting range. Et sted jeg har været før, som er super fedt. Det koster selvfølgelig lidt, og er en hurtig fornøjelse. Men det er en oplevelse man ikke lige sædvanligvis får, og noget man ikke lige glemmer. Nicolai skød med en AR 15 Rifel, og jeg skød med en 9mm GLOCK 17. Nicolai ville os gerne lige prøve en Dessert Eagle, en kæmpe tung håndpistol, og den sku jeg self os lige prøve et par skud af. Den var dæleme tung at holde, men jeg fik da ramt målet.

Krabi Shooting Range – Ao Nang 2024

Mountain Buddha Temple

På vej retur, måtte jeg lige vise Nicolai det smukke Mountain Buddha Temple. Det er et af de “mindre” jeg har set og besteget før, så jeg tænkte at det ku vi nok godt lige klare. Da vi stilte vores scootere så vi igen en rødhalset øgle, som flygtede fra en kæmpemæssig centerpiede. Den nåede jeg desværre ikke og få fanget på video, den var dæmme hurtig. Og ægte klammo. Nicolai / øgle-viskere, fik næsten øglen til at kravle helt hen til ham, over en gren og vi ku rigtigt se dens flotte farver da den kom tættere på, og lige skulle tjekke os ud.

Så kunne det ikke udskydes mere – 260 sindsygt stejle trin i nok 45 graders vinkel hvis ikke mere, og så også lige 260 skridt ned igen. Det var en svedig oplevelse, og vi havde begge de mest shaky-legs, da vi kom ned igen. Udsigten og kunsten på vejen op var det hele værd. Og så var den udfordring jo klaret.

Mountain Buddha Temple, Krabi, Ao Nang, Thailand

På vej hjem lavede vi pitstop ved en kæmpe 7/11 for lige at komme ind i de kølige lokaler, og købe lidt snacks og kolde drikke med hjem. Og så skulle vi selvfølgelig også lige have en Toastie vi kunne sidde og nyde indendøre i kold aircon, inden vi skulle suse hjemad. Tiltrængt!

Om aftenen følte vi virkelig at vi havde brug for noget solid mad, man kender lidt. Så det blev vores hidtil dyreste måltid, med en kæmpe lækker bøf, sovs og kartofler. Og for nogle, de lækreste grillede grøntsager 😉 måms. Det var alle pengene værd, og da vi var færdige gik vi direkte hjem og på hovedet i seng.

Krabi Ao Nang – Dag 19: Scooteren der forsvandt

Dagen startede ved 10 tiden. Vi gik raskt ned for at hente vores scooter fra hotellets parkeringsplads, og skulle så ud og finde morgenmad. Vi havde snakket om at tage en stille og rolig dag, efter de to udflugter dagen før.

Da vi kommer ud til parkeringspladsen, undre det mig at jeg ikke kan få nøglen drejet i scooteren og at jeg synes den stod et forkert sted. Jeg kiggede på nummerpladen, man bruger til at identificere sin scooter med, og det var ikke den rigtige. Men min scooter var væk. Det løb mig koldt ned af ryggen. Jeg er meget påpasselig med at huske at låse og tjekke den, og havde også gjort det dagen før. Men pist væk var den. Så jeg var naturligvis mega bange for at den var blevet stjålet alligevel. Jeg kunne se der var kamera og CCTV og jeg skyndte mig derfor ind til receptionen og forklarede præcis hvornår vi havde stillet dem dagen før, osv.

The stupid tourist

Damen ved skranken blev meget fustreret og ringede rundt med to telefoner til alle mulige. Vi fandt til sidst ud af at ham der havde den forkerte scooter, der havde været parkeret ved siden af min, havde taget den forkerte. Han havde brokket nøglen i tændingen og på mirakuløs vis fået den tændt og kørt afsted, på min scooter, og med mine solbriller, som lå deri. (Heldigvis ikke mine dyre Meta-solbriller) og var kørt på stranden, fortalte kæresten der var blevet tilbage. Hun sagde han ville være tilbage om 20 minutter. Men kvinden fra receptionen forlangte, at han skulle komme tilbage med det samme.

Vente, vente, vente …

Der gik 2 timer og ingen dukkede op. Og præcis som jeg havde sagt en halv time forinden, kunne manden nu ikke længere få tændt scooteren. Sammen med receptionisten, kørte vi ned langs stranden for at finde ham. Halvvejs køre hun ind til siden og siger at han lige har sendt sin lokalisation, og at han er langt væk. Hun har ikke tid til at køre så langt, og siger at det ikke skal være vores problem. Han må betale for et “towing” firma der kan hente den. Vi kørte derfor ud for at få morgenmad. Vi brugte hele dagen på at vente på at scooteren blev bragt tilbage, efter og ha fået fikset tændingen. Først til aften var den så heldigvis retur, og jeg kune ånde lettet op.

Krabi Old Town & Night market

Vi havde besluttet os for at tage en tur ind til Krabi Old Town for og se et nyt night market jeg havde boet lige ved siden af, et par år tilbage. Det er meget mindre end mange andre, og utrolig hyggeligt og intimt. Her fik vi smagt Sai Ua, som er en Isan style grillpølse med urter, chili og rød curry-paste. (Isan = Nordøst thailand) Men er også blevet populær i andre områder af Thailand, og især på night markets. Som jeg har nævnt før, er Thaierne meget glade for alle slags pølser, og inkludere dem tit i nyopfundne retter, vi ikke ser her hjemme. Vi fik også igen smagt gaoza, og spareribs med BBQ.

Til sidst blev vi enige om at teste et par underlige Thai desserter. De ser allesammen så fancy ud, men de smagte virkelig bare ringe og fik alle 0 ud af 10 points. Vi blev efterfølgende, ret enige om at Roti pandekagen er og bliver, en vinder. Måske lidt is også kan gøre det, men ellers er deres desserter bare ikke lige noget for os, og lidt FOR anderledes. Det er lidt sjovt at der er så stor kontrast mellem alt deres andet, ellers fantastiske mad, og deres ultra-søde og ellers ret smagsløse desserter.

Efter turen på night market tog vi en grab hjem til hotellet og gik hvert til sit.

Krabi Ao Nang – Dag 20: Ren afslapning

Dagen startede med en tur ud og finde morgenmad som sædvanlig. Jeg har introduceret Nicolai for eggs Benedict, og den ret er han utrolig fan af. Den ligger en solid bund og kan holde ens sult hen det mest af dagen, og tit helt til aften. Herefter gik vi igen en lang tur op og ned af gaderne, og ned langs stranden. Vi tog bagefter ud og kiggede i et lille supermarked og fik købt nye provianter.

Der var utrolig varmt og vi svedte begge som svin, så vi blev enige om at køre tillbage på hotellet og lige skærme os lidt fra den høje sol, for så at køre ud senere på dagen.

Vi endte ikke med at lave det store om edtermiddagen/aftenen og fik bare slappet af og spist aftensmad. Dejlig stille og rolig dag.

Krabi Ao Nang – Dag 21: The monkey trail

Vi startede som altid med morgenmad. Herefter tog vi scooteren ned langs en sidegade og ud til stranden, lidt længere væk fra promenaden i midten af byen. Vi havde bare tænkt os og gå en tur langs stranden. Men på vejen ser vi pludselig bevægelser i den ene side. Og det var ene små aber 😍 de var selvfølgelig i alle størrelser og aldre, men hold nu op en oplevelse. Jeg har aldrig set frie aber i Thailand, så det var virkelig sjovt! En mand solgte os en pose peanuts hver, som aberne elskede. Vi lavede denne fine video som viser lidt om dagen. De var så mega cute!

Med peanuts all over, og da den sidste peanut var givet væk, skulle vi hjem i et meget tiltrængt bad. Jeg var personligt blevet kravlet og kravlet på, så jeg havde små abe-fingre aftryk alle steder. Hihi.

Efter bad og afslapning, tog vi en taxa ud for at finde en af de ting vi manglede at smage, nemlig “shabu” eller thai hot-pot. Det fandt vi i Krabi Oldtown, og det var sindsygt lækkert. Vi har en nam Jim (chilisovs) vi begge bare elsker. Den kaldes også nam jim Sukiyaki. Den er ikke alt for stærk, men gir stadig bare lidt sved på panden og passer perfekt til maden. Stedet havde buffet, fyldt med kød og grønt, sodavand, dessert, sushi og stegeretter. Vi skulle både grille og ha hot pot, og jeg havde virkelig glædet mig.

Shabu / Thai grill

Det er lidt forunderligt, at de på flere restauranter tror vi er helt hjælpeløse fordi vi er fra vesten.
Frem for den hyggelige oplevelse jeg specielt havde set frem til, hvor vi selv kunne sidde og lave maden, kom en tjener og smed alt det vi har fundet i de forskellige gryder og på panden. Vi fik derfor ikke selv lov til at bestemme hvad der kom hvor hen. Det ødelagde desværre lidt oplevelsen. Stedet hed “Makan Shabu & Grill Buffat“ og vi blev enige om, at næste gang ber vi dem simpelthen om at lade os være. Det er mega forstyrrende at der står en ved ens bord og piller i ens mad, og bliver stående når man begynder at spise. Lidt øv. Men maden var god, og så kan vi sige at vi både har smagt moo krata, shabu og korean BBQ på turen. Det altså mad-oplevelser der ikke helt gir den samme effekt hvis de opleves hjemme i Danmark. Og til en fjerdel af prisen.

Da vi kom hjem gik vi direkte i seng og så var det den dag.

Krabi Ao Nang – Dag 22: Udflugt til Hot Springs & Emerald Pool

Dagen stod på udflugt til Krabi Hotsprings & Emerald Pool (sa Morakot) Vi blev samlet op 8.30 og kørte i en time for at komme ud til skoven. Første stop, var selve Hot springs. Vi gik langs en flot stor vej, omringet af tæt jungle og flotte palmer. Der var en del mennesker da vi kom frem, men vi besluttede alligevel at give det et forsøg. Vandet stammer fra  dybe underjordiske vulkankamre. Vandet er 35-42 grader varmt, og er beriget med mineraler, der siges at være gode for både huden og helbredet. De siger bla. det vil kunne lindre ledsmerter mm. Men hvorvidt det er sandt er jo ikke til at vide.

Udendørs boblebad

Vandet er så varmt at det anbefales at man kun opholder sig i det i 15-20 minutter ad gangen. Man går ned af glatte sten, og plobber så ned i et af mange “kar” hvor vandet strømmer igennem. For neden er der et lille vandfald hvor vandet strømmer ned til en lille flod, hvor vandet ikke er nær så varmt. Det er lidt besværligt og bevæge sig rundt mellen stenene, men når man først har fanget fidusen er det okay. Efterfølgende gik vi op til en man-made pool/spa område, også fyldt med vand fra en underjordisk kilde. Det var endda endnu varmere, så varmt at man ikke kunne holde til og sidde der særlig længe.

Emerald Pool

Efter en time tog vi videre til Emerald pool, som ligger 10 minutter fra hot springs. Vi blev sat af ved en vej, og kunne så vælge en vej på 800m eller en jungle sti på ca. 1,5 km ind igennem junglen og se de mange vandhul og små søer. Vi tog selvfølgelig naturstien. Sikke en smuk oplevelse, det var virkelig betagende. Naturen er så tropisk og anderledes end det vi har i Danmark, og der er så stor bio-diversitet. Se videoen her:

Efter Emerald pool gik vi langsomt af den lidt kortere sti. Vi skulle møde der hvor vi skulle ha frokost, som var inkluderet i turen. Det var okay. Igen som ved den anden tur, var det ikke noget og råbe hurra for. Når der skal laves mad i så store kvantiteter går der nok lidt tabt i kvaliteten af mad. Men det var fint nok. Vi fik meget lidt og spise hver, og bussen tog os derefter, med tilbage til Ao Nang.

Vi stod af bussen inde i byen fordi de glemte vores stop (det første) og vi så skulle sidde og vente på at alle andre blev sat af. Der var vi nemlig blevet lidt sultne af den meget lette frokost og besluttede os for at tage en hurtig tur forbi macD. Det havde vi lige lyst til. Vi tog derefter tilbage på hotellet og slappede af, resten af dagen og aftenen.

Krabi Ao Nang – Dag 23: Nul action

Dagen efter var det bare en ren afslapnings-dag. Vi kørte en lille tur og jeg fik ellers arbejdet og hygget på hotellet. Der er ikke meget og berette om denne dag, da vi var trætte efter alle indtrykkene dagen før.

Krabi Ao Nang – Dag 24:
Eventyrlig køretur, kano-roning & Muay-Thai night!

Vi havde besluttet os for bare at køre en lang tur på scooterne. Det er så behageligt fordi vinden afkøler en. Turene rundt hernede er så spændende, fordi man får indblik i en helt anderledes kultur end man er vant til. Vi havde sat målet til Klung Root (en ferskvands sø man kan sejle i, jeg før har besøgt) bare for og ha noget at køre efter. Den lå ca. 17km væk, så det var en dejlig tur. Da vi nåede frem var Nicolai ret betaget og ville alligevel gerne ud og ro i kano. Jeg havde ellers svoret jeg aldrig skulle på den tur igen. Men nu var vi her jo, og så kunne han også lige få den oplevelse med. Der var lidt skyet og det gjorde at det ikke var nær så ulideligt. På trods af at sveden haglede ned i øjenene på en.

Vi overhalede næsten alle vi passerede (mega godt teamwork) og nåede ind i algroven mellem træer og buske, og ind til den inderste del af søen, hvor der nærmest er et tag, af buske og træer. På vejen så vi nogle sjove vadefugle jeg aldrig har set før, men de var lidt længere væk og vi ville ikke forstyrre så jeg nåede ikke få et billede af dem. Men smukt var det hele. Rigtig jungle vibes og en god træning oveni. Da vi kom tilbage satte vi os lidt for at få en slapper ovenpå strabadseren. Og en is og en kold vand. Tiltrængt. Herefter kørte vi hjem igen og slappede af.

Thai Boxing / Muay Thai

Senere den dag, bestilte vi en tur ind og se Thai Boxing – Muay Thai, kl.21. Vi plejer og være i seng i okay god tid om aftenen, så det var en af de lidt senere udflugter.
Vi tog scooteren ned mod det marked hvor vi før havde spist, og hvor stedet lå ved siden af.

Vi blev dog hurtigt overstimulerede af menneskemængden og tog derfor en restaurant et stykke der fra. Da vi havde spist tog vi tilbage og så kampen. Mega sjovt og spændende, selvom jeg ikke normalt er til voldsom kampsport. Det var faktisk overraskende interessant. Der var forskellige vægtklasser/aldre og det var sjovt og se forskellen på de helt nye og dem som har trænet sporten længe. Sidste kamp var et monster af en mand der skulle konkurrere om et bælte, og vandt ved en knockout i 2 runde.
Se videoen her:

Efter det, tog vi hjem omkring midnat, og gik hvert til sit. Klokken blev nok næsten 2-3 stykker før man kunne falde til ro, efter sådan en dag. Vi var hurtigt enige om at sove længe dagen efter.

Krabi Ao Nang – Dag 25 : Slaskedag

Vi vågnede begge sent, med noget der minder om tømmermænd på trods af at ingen af os havde drukket alkohol. Så vi blev meget hurtigt enige om en slaskedag. På den måde kunne vi også stille og roligt få pakket ned igen, efter 10 dage i Ao Nang. Det er det sted vi har været i den længste tid, hele 10 dage. Det skyldes nok at området er så meget mere frit, stille og roligt men stadig med gang i den.
Dagen efter skulle vi videre mod Khao Sok National park og bo på flydende hytter på ved Ratchaprapa Dam, også kaldet Cheow Lan Lake. Det er en af de lidt mere peberede ting, vi skulle opleve på turen, så glæd dig til at læse med i næste blog post!

Har du ikke fået læst de andre post, kan du se en oversigt ved at klikke her!