Phuket 2024

Phuket – Dag 4: Ankomst til Phuket, Kamala Beach

The Club Residence

I Kamala har vi booket vores helt egen lejlighed hos The Club Residence.

Vores lejlighed har 2 soveværelser og 2 badeværelser, hvoraf Nicolais værelse har egen balkon og badeværelse tilknyttet. Værelserne har de bedste senge til dato med lækker topmadres, og et Ocean af hovedpuder. God aircon + loftventilator. Derudover er lejligheden indstillet med et rigtig fint køkken alrum. Køkkenet var fuldt fungerende, med alle redskaberne til at vi selv kunne lave mad. Stuen havde en lækker blød sofa, med den store balkon lige udenfor en stor skydedør i glas. Der er en lækker pool og et hyggeligt haveområde, midt imellem alle boligerne. Man føler det er sådan et fint lille samfund man bor i. Vi har sammenlagt givet 5693 kr for 7 nætter (2846,5 pr person). Det er virkelig værdi for pengene. Det eneste minus er at bygningen ligger lige ud til hovedvejen så der er en lille smule larm fra vejen, dog heldigvis ikke så meget at vi ikke kan sove.

Aftensmad og en gåtur langs stranden

Da vi havde sat vores kufferter, gik vi ud for at finde noget nem aftensmad. Jeg gav 100 baht for en Pat See Ew (stirfried risnudler med kylling, æg og grøntsager) og en sodavand, hvilket svare til 19,25 kr. Bagefter gik vi en lille omvej ned til stranden for og se området og gå en tur langs vandet. Vi så mange brand og vandmænd ligge på stranden. Afhuggede hoveder af fisk og enormt mange mikroskopiske små krabber som gemte i det våde sand. Der kom også heste gående langs stranden, hvor man kunne leje sig til en tur. Området er rigtig hyggeligt og intimt. Der er kæmpe bjerge, med helt tætpakket jungle omkring os. Efter gåturen gik vi på værelset, og hoppede tidligt i seng.

Phuket – Dag 5: En sløv regnvejrs dag

Idag stod jeg op til en lettere skyet himmel. Jeg fik liv i Nicolai, men han havde det meget skidt og var derfor ikke til de store begivenheder den dag. Vi gik stille og roligt ned og fik morgenmad på et lokalt sted. Det tog næsten 35 minutter, før vi fik vores mad. Derefter ville Nicolai gerne hjem på værelset, så min dag gik med at skrive blog, lave lidt arbejde og følge op på henvendelser hjemmefra.

Da det blev tidlig aften, småregnede det lidt. Det var dejligt med en forfriskende forandring, og selvom det var lidt ekstra fugtigt gjorde det at temperaturen ikke føltes så voldsom. Jeg trængte til at komme ud, så jeg gik ned for at finde noget aftensmad til os. Jeg endte også med at handle lidt ind til morgenmad dagen efter. Da vi havde fået aftensmad, fik Nicolai det lidt bedre og vi gik en aftentur ned langs gaden som ligger parallelt med stranden, for at se på butikkerne og omgivelserne. Vi fik en smoothie og en Thai Milk Te (fulstændig genial drik) og efter gåturen gik vi igen hjem på hotellet. Så alt i alt en meget stille og rolig dag må man sige. Men det jo også det, det handler om når man er på ferie. At kunne have en dag engang imellem, hvor man bare laver ingenting.

Phuket – Dag 6: Thaimassage og Old Town

Vi stod begge tidligt op og fik hjemmelavet morgenmad, som bestod af toast, scramble eggs og kaffe. Det kunne ikke ha været nemmere, og kostede ikke i nærheden af ligeså meget som at gå ud og få morgenmad et sted.

Nicolai var stadig skidt tilpas, så over middag gik jeg på egen hånd, ud for at udforske. Jeg tog på en længere gå-tur ned til strandområdet og nåede den ene ende af stranden, og så tilbage igen. Jeg besluttede mig på tilbagevejen, for at det var på tide med en god omgang Thai-massage. Og når jeg siger Thai-massage. Så er det ikke sådan en relaxing experience. Det gør NAS. Der bliver revet og flået i en, og de bruger hele deres kroppe til at udføre behandlingen. Albuer, knæ, hænder, fødder. Man kan tydeligt mærke blodcirkulationen, og at man får løsnet op. Endda i muskler man ikke viste man havde. Jeg ber om en time – Men så siger hun: “Oiiiy – One hour, so quick” så jeg tænker, ja ved du hvad – stik mig halvanden time. Bagefter tog jeg tilbage til lejligheden og Nicolai havde heldigvis fået det lidt bedre.

Phuket Old Town / Sunday Night Market

Om aftenen tog vi en tur til Phuket Old Town. Der havde jeg hørt om et populært “Sunday night market” der kunne være spændende og se. Mange havde også nævnt at arkitekturen på bygningerne i Old Town, er meget anderledes end i resten af Phuket, og værd at se. Vi tog en grab og efter ca.45 minutter var vi fremme. Der var enormt – enormt, mange mennesker. Vi blev begge lidt pressede over menneskemængden. Det var næsten ikke til og komme hverken frem eller tilbage. Markedet strækker sig over en længere gade, som i denne anledning er lukket ned for køretøjer. I midten af vejen er der forskellige boder. Her kan man finde både madvare af alle variationer, tøj, assesories og håndlavede nicknacks.

Da vi nåede den ene ende af markedet/vejen, skulle vi liiige ha os en cigaret før vi begik os videre ned af modsatte side. Da vi var halvvejs, fandt en restaurant hvor vi kunne gå ind og sidde i aircon (Tiltrængt) og fik en let aftensmad. Da vi efterfølgende havde set resten af markedet, blev vi enige om at tage retur igen. Vi overlevede, de mange mennesker og asen og masen. Hvis IKEA testen er noget man frygter, kan markeder som disse, ikke anbefales.

Lokalt markede og Snakefruit

Da vi kom retur så vi et lidt mindre og mere luftigt marked i nærheden af hvor vi bor. Det tænkte vi, at vi også ligeså godt kunne undersøge. Nu var tolerance-niveauet og forventningerne jo sat. De var så småt ved at pakke ned, da vi ankom lidt sent, men det var nu meget hyggeligt. Bagerst var der madboder og fresh-marked. Her kunne man købe frugter, grøntsager og friskfanget fisk (mange levende i akvarier). En ung dame viste os en sjælden frugt de kalder en “snake fruit” og på Thai “Salak” Frugtens skal ligner en “slange” og har en blød frugt med en kerne indeni. Den gror på nogle lave palmer, og hænger i klaser langs stammen. Jeg elsker at smage nye ting og prøve ting af, jeg ikke har prøvet før. Frugten smagte sødt og lidt bitter på samme tid, men meget hen af mod ananas.

Efter det sidste markede gik vi tilbage på hotellet og i seng.

Phuket – Dag 7: Vaskedag og slaskedag

Dagen startede som den foregående, med hjemmelavet morgenmad i lejligheden. Vi havde denne dag tilføjet nogle små ostepølser, som smagte herligt.

Nicolai var stadig ikke helt tip top, men jeg lokkede ham med ud og gå en tur. Vi skulle alligevel ned og aflevere vasketøj hos en af de lokale. Den billigste og nemmeste måde at få lækkert vasketøj, er nemlig ved at finde en “laundry service” hvor der vaskes og stryges hvis det ønskes. Man afhenter så tøjet igen, dagen efter. Gåturen skulle dog vise sig at blive til en lidt længere en af slagsen. Vi gik ca. 6,5 km frem og tilbage langs stranden og fik set den anden halvdel, og lidt af byen. Skyer var der ikke mange af, så vi kunne virkelig mærke solen.

En hård tilvænning

Det er meget mere stille og idyllisk, helt ude i enderne af stranden – kontra lige i midten. Her fandt vi et sted i skyggen og satte os på en kæmpe sten for at få en slapper, inden vi skulle retur. Vi besluttede os på tilbagevejen, for at få en bid frokost. Jeg fik en kyllingesalat – hvad appetitten var til, i varmen. Nicolai prøvede med en pizza. Desværre fik han det igen dårligt og vi endte med og tage hans mad med hjem. Det er er virkelig træls for ham, at han føler sig så utilpas, og jeg føler med ham. Jeg genkender godt, at det den første tid, godt kan være lidt hårdt og vende sig til i Thailand. Alt det nye mad, det nye klima/temperaturen og at man er væk fra det man kender.

Efter nogle timers afslapning på værelserne, gik vi ned og fik aftensmad. Nicolai fik noget og spise og fik det lidt bedre. Vi sad bagefter og sludrede i en times tid, inden vi gik hjem. Inden sengetid slog jeg Nicolai hjem i et slag 500 😉
Endnu en meget stille og hyggelig dag.

Phuket – Dag 8: Svømmetur og tropiske dyr

Vi havde aftalt aftenen før, at stå tidligt op, men Nicolai havde ikke hørt sin alarm, og jeg ville ikke vække ham i tilfælde af at han var skidt tilpas igen. Jeg satte mig derfor og nød den tidlige morgen. Jeg fik mig en kop kaffe og noget ananas jeg havde indkøbt ved en lokal bod, aftenen før. Sådan begyndte dagen stille og roligt, lige som det skal være. Da Nicolai vågnede lige før middagstid, gjorde vi klar til og gå ned på stranden.

Strand-nymfer / dyre entusiaster

Vi fandt et lækkert spot i den ene ende af stranden, og fik en dejlig svømmetur. Lidt længere ude var der en kæmpe sten vi svømmede ud til, fyldt med “rock crabs” i alle størrelser. De har nogle vildt flotte mønstre og gønlige/tyrkis farver på skjoldet, nærmest som en alien-microchip.

Rock crab, Longtailed grass lizzard, oriental garden lizzard, Thailand lizzard, animals,

The Lizzards, and the Thai Squirrel.

Vi så også et par krybdyr, bla en “longtailed grass lizard” og en rødlig “oriental garden lizzard”. Den mere almindelige græs lizard har jeg set før, men det var første gang jeg stødte på den rødhalsede. Vi mødte selvfølgelig også de sædvanlige Thai-egern, som er lige så cute som altid. Det er så spændende med alle de dyr vi møder, som er så anderledes i forhold til dem vi har i Danmark (lige foruden egernet)

Efter vores badetur gik vi op langs byen og fandt et sted og vi kunne få noget frokost.

Bestilling af udflugt og tidligt i seng!

Da vi var færdige fik vi bestilt en tur til dagen efter, hvor vi skulle på ø-hop og kunne komme ud og snorkle. Herefter gik vi hjem og fik et tiltrængt bad, og en eftermiddagslur. Senere var vi ude og gå en tur og samtidig få lidt aftensmad. Vi sad længe og sludrede og gik så tidligt i seng, da vi skulle hentes allerede 7.30 dagen efter. Vi plejer og gå hvert til sit om aftenen, og ligge og slappe af med en serie, eller nogle gange for mit vedkommende, lidt arbejde og blog-skrivning. Det er dejligt med lejligheden og altid at have hvert sit værelse, så vi kan trække os når der er brug for at zone ud, og få en temperatur der passer os hver især. Det er helt perfekt.

Phuket – Dag 9: Ø hop til Racha Island & Coral Island

Vi var oppe omkring kl.6 for og gøre os klar til turen. Vi blev samlet op foran hotellet 7.30 og skulle så rundt og hente nogle andre gæster. Det overrasker mig stadigvæk, hvordan veje kan laves på så stejle skrænter/bakker som der er i Thailand og specifikt på øerne.

En elefant, kom marcherende .. ♫♪♪

På vejen ser vi pludselig en mand komme ridende på hans elefant, igennem bilruden. Vi kørte i høj fart så det var kun lige med nød og næppe at jeg fangede et glimt at den på video. Jeg har set meget i Thailand, men aldrig en elefant der blev luftet på en stor trafikeret vej. Jeg har det lidt ambivalent med at man ridder på elefanterne. Men set fra deres synspunkt, har de jo brugt elefanter helt tilbage i tiden, da maskiner mm. ikke var muligt. Derfor kan jeg godt forstå at det kan være svært at sætte sig ind i, hvorfor vi i Vesten er så meget imod det.

Skal man besøge steder med elefanter i Thailand?

Det er altid mest vigtigt for mig at sikre, at dyrene har det godt! Jeg kan også godt se logikken i, at et sanctuary er nød til at sikre indtjening for at kunne tage sig af, og passe på elefanterne. Mad, medicin, omgivelserne osv. Men jeg går meget op i at det er dyret der er fokus på, og ikke os, som turister.

Hvordan vælger man sted?

Jeg kigger personligt, bla. på: Hvor mange hold om dagen, og hvor mange gæster max. Har de lænker på eller går de frit. Er der gode eller dårlige anmeldelser at finde online om stedet. Kan man ride på dem, så nej. Steder så som cirkus, eller med dårlige forhold, lænker, elefant-ridning, 3 hold om dagen med for mange deltagere mm. er et absolut no go. Det er jeg slet ikke fan af. Sanctuaries som det jeg var på sidste år, i Chiang Mai, er okay, men selv her skal man virkelig læse op på de tidligere nævnte punkter.

Læs mere om mit besøg, hvis du gerne vil ud og se elefanter i Thailand, som har det godt og som lever frie og under ordentlige forhold. (Elefant sanctuary post fra sidste år)

Videre mod Øerne

Da alle var blevet samlet op, mødtes vi ved den pram vi skulle sejle med speedbåden fra, og flere hold kom til. Der er folk fra nær og fjern, fra Kina til Tyskland, til Brasilien. Vi fik tilbudt gratis vand/te/kaffe og småkager og fik en kort briefing. Herefter gik vi samlet ned til båden og afsted det gik. Første stop var ved Racha Island hvor vi snorklede lidt rundt. Der var massere flotte fisk, blandt andet sergeant major som er den typiske fisk man ser over alt hernede, moorish idol, rainbow parrotfish, og mange flere. Det er dog første gang jeg har snorklet med så mange små vandmænd. Heldigvis var det ikke de farlige box jellyfish, men helt uskadelige blobs uden fangearme.

Efter snorkelturen blev vi sat af på Racha øen, og kørt i en ladvogn trukket af en traktor, op til stedet vi skulle ha frokost. Her var en buffet med lidt forskellig thaimad. Dog var alt maden kold foruden suppen. Ikke noget og råbe hurra for, men mad er mad, når man er sulten nok.

Racha Island, Coral Island, Thai food, Tractor transport, Island hopping, beach, snorkeling, Thailand, Travel

En aflyst snorkel-tur uden forklaring?

Herefter blev vi sejlet videre til Coral Island hvor vi havde fået fortalt, at vi kunne snorkle igen. Det blev så bare af en eller anden grund, ikke til noget. Så det blev bare til afslapning på øen i skyggen, med kolde smoothies, til vi skulle tilbage til Phuket. Det var en okay tur, men jeg vil give den 5/10. Guiderne var søde osv, men det var lidt en skam vi ikke fik snorklet mere end vi gjorde, da det jo primært var det vi ville med på turen for.

Aftensmad og på hovedet i seng

Da vi kom tilbage gik vi op og fik et tiltrængt bad. Vi tog ud og fik aftensmad og gik bagefter hjem og slappede af efter den lange tur. Vi havde begge fået en del sol, og nød endelig at være inde, i kold aircon. Vi gik lidt sent i seng, og besluttede os for, ikke at sætte nogen alarm og bare sove til vi vågnede.

Phuket – dag 10: En kort tur til Hua beach

Jeg vågnede selvfølgelig af mig selv kl.7.30 .. Juhuu når jeg endelig ku ha sovet længe. Jeg lå halvanden time og forsøgte at sove lidt ekstra, men uden held. Nicolai var stadig ikke vågnet, så jeg besluttede til sidst at jeg ville gå ud og få noget morgenmad.

Eget snorkel-sæt.

På vejen fik jeg endelig taget mig sammen til at købe mit eget snorkel sæt. Jeg fandt herefter en sød lille cafe og fik en kaffe, frisk ananasjuice og den klassiske; Eggs Benedict. Da jeg kom tilbage var Nicolai lige stået op. Efter nogle timer forslog jeg at vi kunne tage ud til en strand et par km væk (Hua Beach) og ta en snorkeltur + teste de nye briller. På vejen købte Nicolai en snorkel og en langærmet trøje dykkertrøje at bade i, da hans skuldre havde brug for en pause fra solen. Både briller og snorkel virkede helt efter planen, og var et godt køb.

Vi så både en mikroskopiske strandkrabber, som lever i små huller i stranden og er næsten helt gennemsigte. Vi fandt også enormt mange både helt små og lidt større “Hermit Crabs” Det er en krabbe med en lidt anderledes krop, som ikke har en hård skal. Den skal derfor bruge andre konkylier/skaller for at kunne overleve. De er nu meget søde og virker ikke så farlige som de store krabber.
Der var så mange flotte skaller og koraller og de var ekstremt flotte og se på, selvom vi selvfølgelig ikke tog nogle med os. Men fine var de.

Den fortabte killing

Vi fik plasket lidt rundt i vandet en times tid eller to. På vej derfra kom der en lille kattekilling løbende efter os, med en klokke omkring halsen. Så den hørte naturligvis til et sted, og havde en ejer. Alligevel, ville den VIRKELIG gerne med tilbage, og da vi ikke stoppede op, stod den bare og mjavede efter os. Faktisk så længe, at vi kunne høre den, efter vi ikk længere ku se den :/ men den havde orm, som stak ud af røven på den. Så selvom den var sød, blev katten ved stranden døbt ved navnet “orm” .. hehe.
Både katte og mennesker, lever meget tættere med naturen end det vi kender der hjemme. Derfor er det umuligt at komme orm til livs, da de hele tiden vender tilbage, grundet omstændighederne og deres levevilkår.

Efter at have gået lidt tid, fangede vi på vejen en Tuk Tuk, som kørte os resten af turen. Så fik vi den sidste aftensmad i Kamala, på et sted vi havde været før. Her var maden god og personalet var bare ekstremt søde mennesker.

Farvel til vores ægte katteven og tæsk i 500

Vi havde sådan set os mødt en anden sød lille killing på vejen ned til stranden, hver evig eneste dag og den havde ingen orm hahaha – så den skulle vi lige sige farvel til. Den blev døbt meow meow (mæw er thailandsk for kat) så det var meget passende mente vi. Da vi kom retur fik vi pakket ned og gjort klar til at tage videre den efterfølgende dag. Og så tog Nicolai lige revanche; og tæskede mig i 500. Der står nu 1-1, men jeg vender stærkt tilbage. Bare vent! Vi har iøvrigt ikke fået et eneste myggestik hernede endnu, af en eller anden magisk årsag – men lad os nu se hvordan det ser ud når vi kommer til Phi Phi øen, herefter. Og med det sagt, blev der aften og tid til at gå til køjs.

Har du ikke fået læst det seneste indlæg, kan du klikke her.