Chiang Mai – Doi Inthanon National Park

Rainy Day

Day 7: 13.03.2023

Den første Rainy Day. Jeg tillod mig selv at sove længe, men vågnede omkring kl.7.30. Jeg lagde mig igen og sov så næste to timer ekstra. Det var skønt! Da det stadig småregnede tænkte jeg at søge ly et sted i nærheden. Jeg fandt en hyggelig cafe og satte mig der for at spise morgenmad og få kigget lidt på noget arbejde. Jeg fik skrevet blog, lavet video/foto edit og læst en masse spændende om byens historie. Jeg endte med at sidde og hygge i næsten 4 timer, inden jeg fik set mig om. Blandt andet fandt jeg noget om Chiang Mai, Doi Inthanon National Park jeg gerne vil undersøge nærmere.

Pigerne var åbenbart helt ramte efter deres bytur. Jeg hørte lidt omkring 11.30, men først omkring kl.14-15, var der igen liv i dem. Byturen havde taget hårdt på dem, og det hjalp ikke med tømmermænd i varmen. De drinks de laver hernede er som jeg husker det, også ret heftige, og slår hårdt.

Hen på aftenen, blev vi enige om hvad den sidste tur i Chiang Mai skulle bestå af. Vi har til den sidste dag, booket en lidt længer dags-udflugt. Her skal vi helt nord på, op og se Thailands højeste punkt, i Doi Inthanon Nationalpark. På turen skal vi også se de populære King&Queen Pagoder, på en 2 timers lang trekking tur i bjergene, og meget mere.

Wat Pra Sing og Thai Massage

Da jeg havde booket turen til os, gik jeg ned i byen og udforskede templet Wat Pra Sing, forenden af gaden Soi ratchadamnoen. Super smukt og se! Jeg fik lagt en fin og velduftende blomsterkrans, og kigget mig omkring.

Jeg gik så videre ned i byen og fik en vild omgang Thai massage, skuldre og ryg blev til ben og baller, hovedbund og ansigtsmassage. Jeg fik 1 time for 60kr. Uden tvivl pengene værd, men man er også godt øm efterfølgende. Også i mere end en enkelt dag. Efter sådan en tur, trængte jeg til noget at spise. Jeg fik en længe ventet Khao Soi, en ret der er specielt kendt her i Nord Thailand. Braiseret kød, æggenudler, og en lækker sovet base infiltreret med kokus cream, og sprøde nudler på toppen.

Efterfølgende var det direkte hjem og på hovedet i seng, og det var så den dag.

– Josie

Dag 8: 14.03.2023

Doi Inthanon National Park

Udflugtsagen startede med at jeg stod op omkring kl.6. Vi blev nemlig afhentet allerede kl.7. Pigerne var denne gang klar til afhentning med det samme, og afsted det gik. Efter et par timers kørsel, var vi ved første af 8 destinationer.

Ang Ka Nature Trail

Vi blev varmet op med en kort lille gåtur igennem en lille del af junglen. Her tog vi Ang Ka Nature Trail. Der var kun 11 grader da vi ankom, og for første gang nogensinde har jeg frosset i Thailand. Da klokken var 6 om morgenen ville temperaturen havde lagt på kun 8 grader. Jeg var dog forberedt med en langærmet trøje og leggings på, så det gik. Vejret blev heldigvis varmere i løbet af dagen. Regnskoven her oppe nord på er fuldstændig fantastisk, og meget tæt begroet foruden små stier til turister. Vandfald og små vandløb løber igennem skovens undergrund, og naturen er skøn og uspoleret.

Kaew Mae Pan Nature Trail

Vi tog videre hen til det bjerg hvor den virkelige trekking del skulle foregå. På Kaew Mae Pan Nature Trail, kom vi tæt på Thailands højeste punkt, på vores 3 kilometer lange tur. Det lyder måske ikke af meget, men tempoet var ekstremt højt, og vi rendte op og ned af stejle og usikre trapper/bakker igennem regnskoven. Ilt niveauet i disse højder er ret lavt – det var ret hårdt, og man blev nemt forpustet! Udsigten i 2100 meters højde var dog fuldstændig vild. Man kunne decideret se skyerne flyve forbi en.
Helt urealistisk, og turen var helt sikkert dét værd – set i bakspejlet, vel at mærke.

King & Queen Pagoda

(Også kaldet Pra Mahatat Noppamethanedon and Pra Mahatat Nopphonphusiri)

Vi kørte vi videre til de to royale pagodaer. Den Royal Thai Air Force byggede dem til ære for den tidligere konge, Bhumibol Adulyadej og dronning Sirikit af Thailand, for at fejre deres respektive 60-års fødselsdage. De har hver sin farve (violet og grå) og er står placeret overfor hinanden på hver sin bakke, omkring 100 meter fra hinanden.
Omkring dem var der smukke haver med de mest fantastiske blomster, søer og små vandfald.
Endnu en smuk udsigt, med flot natur og nogle fantastiske Templer.

Hmong/Inthanon hill tribe Market & Mae Klang Luang Landsbyen

Da vi havde set dem, gik turen videre forbi et lille lokalt markede; Inthanon Hmong hill tribe Market. Her kunne vi købe frisk producerede råvarer og kryderier fra lokalsamfundet. På den måde støtter man kulturen, og dets landsbyer. Vi købte friske jordbær som lige nu er i season. Efter det, kørte vi i ca. 10 minutters, for at nå frem til (Hill side village) hvor vi fik serveret et lokalt måltid. Vores guide viste os efterfølgende rundt og forklarede en masse om livet der. Vi så hvordan det simple tribe life, uden elektronik og megen elektricitet fungerede.

I gamle dage var alle i landsbyen opium farmere, men idag sår de for det meste ris, kaffe og andre grøntsager de lever af eller sælger på markedet. Kaffen sælges i deres lille cafe område, og vi smagte her en række forskellige bryggede teer/kaffe bla.: rendyrket kaffe, kaffebær-te, sommerfuglblomst-te og en urtete. Vi havde også mulighed for at købe nogle velduftende hjemmelavede aroma-lys.

Wachirathan waterfall

Efter besøget og maden, var det sidste stop det populære vandfald Wachirathan waterfall. Det var kæmpe stort og fantastisk at se, og da varmen endelig rigtigt kunne mærkes, var det dejligt forfriskende at få nogle kolde dråber på kroppen når vi stod tæt på. Vi gik lidt rundt og fik taget nogle fine billeder, og så gik turen ellers hjem ad. Da vi kom tilbage til Chiang Mai kl.17.30 gik vi hvert til sit. Jeg fik booket bus til os, videre til Chiang Rai til den efterfølgende dag, og slappet af.

Til aften gik jeg ud og fandt en savnet bøf med grønt og kartofler. Ellers bare hjem og tidligt i seng, klar til endnu en rejsedag imorgen.
Chiang Mai har været fantastisk, selvom der var mange flere ting jeg godt ville ha set. Det må betyde endnu en tur i fremtiden, jeg er slet ikke mættet af Thailand og dets vidundere endnu.

Tak fordi du gad læse med! Du kan se alle mine indlæg på rejsen, ved at klikke her.
Tjek klippet jeg har sat sammen, med alle de fine steder vi besøgte her!